My life: Kopenhagen

thumb_IMG_1007_1024

Wij zijn het nieuwe jaar goed begonnen, door gelijk op 1 januari op citytrip te gaan. Ik wilde al heel lang is een keer naar Scandinavië. Maar dan wel liever voor een langere tijd. Maar een citytrip naar Kopenhagen zag ik ook helemaal zitten! Ik heb thuis voor vertrek een aantal bezienswaardigheden uitgezocht waar ik graag naartoe wilde en na het boeken van een vlucht en een hotel waren wij er klaar voor! Ik heb deze dagen een ‘aantal’ foto’s gemaakt en die wil ik graag met jullie delen. Kijk je mee?

thumb_IMG_0978_1024

thumb_IMG_3621_1024

Ik heb lichtelijk onderschat hoe het is om op 1 januari om 6 uur uit bed te stappen. Maar ondanks 2 uurtjes slaap keek ik er naar uit! Op de dag dat we weggingen was het prachtig weer en in het vliegtuig genoten van een plakje cake! De vlucht is ongeveer 1 uur en 20 minuten, maar we waren er al veel sneller. Wind mee zullen we dan maar zeggen.

thumb_IMG_0980_1024

Welkom! Toen we hier liepen zei ik tegen Maurice dat het hier naar de Ikea rook en toen we het hoekje omliepen was er een kraampje waar ze de welbekende Ikea hotdogs verkopen! Ikea is natuurlijk Zweeds, maar toch vond ik het grappig.

thumb_IMG_1138_1024

We sliepen in het Absalon hotel. Ik denk ongeveer 10 minuten lopen vanaf het centrum en midden in het Meat Packing District van Kopenhagen. Het hotel was niet heel bijzonder. Het personeel was niet zo vriendelijk en er was ook geen restaurant waar je wat kon eten. De kamers waren wel goed schoon en ook het ontbijt was erg lekker.

thumb_IMG_7130_1024

thumb_IMG_3940_1024

De kamer was wel erg hysterisch. Overal kleurtjes, stippen en strepen, gecombineerd met heel veel zilver. Ik heb er in ieder geval om gelachen. De badkamer was (ondanks de lelijke tegels) prima, alleen vond ik het jammer dat we in bad moesten douchen. Thuis moet ik dat ook en is het geen probleem maar van een luxe hotel verwacht ik dan toch net wat meer.

thumb_IMG_0994_1024

thumb_IMG_0995_1024

thumb_IMG_0997_1024

Onze fitheid hadden we enigszins onderschat en de eerste dag was er ook weinig open. Dit wisten we trouwens voordat we gingen. Bij ons is er natuurlijk ook niet zo heel veel te doen op 1 januari. We hebben gewoon lekker rondgelopen en de buurt een beetje verkend.

thumb_IMG_0988_1024

’s Avond een heerlijke pizza gehaald en lekker opgegeten in het hotel. Zoals je kunt zien waren we redelijk moe nog!

thumb_IMG_1007_1024

De toerist uithangen! Ik had al thuis ontdekt dat je een tour kon doen per boot en dat je dan alle bekende, toeristische plekjes van Kopenhagen te zien zou krijgen. Dit leek ons een goed idee en we zijn dan ook na het ontbijt rustig naar het vertrekpunt van de boot gewandeld. Het was een prachtige, mooie dag. Een heerlijke zon, maar wel koud! Zo heb ik de winter het liefst. (Al was wat sneeuw erbij helemaal geweldig geweest.)

thumb_IMG_1016_1024

thumb_068A3467_1024

In Kopenhagen zijn net zoals in Amsterdam veel grachten en dus ook veel bruggen. Dit bruggetje was wel heel smal! We waren buiten gaan zitten tijdens de tour, zodat we goed foto’s konden maken. Hier moesten we toch echt even bukken en al onze ledematen binnen boort houden!

thumb_068A3441_1024

The Standard: een bekend restaurant in Kopenhagen op de kade.

thumb_068A3356_1024

thumb_068A3432_1024

Het operagebouw. Vooral vanaf het water heel indrukwekkend.

thumb_068A3415_1024

Natuurlijk zijn we ook langs de beroemde zeemeermin gevaren. Het beeld staat wat uit het centrum en dus kwam het ons wel goed uit dat we er langs kwamen met de boot. Zo konden we goed inschatten of het nog de moeite waard zou zijn om er later nog is naartoe te wandelen zodat we wat langer en beter konden kijken. Maar eigenlijk vonden we het wel prima zo. Er waren veel toeristen en zo konden we het ook prima zien.

thumb_068A3407_1024

thumb_068A3400_1024

thumb_IMG_1015_1024

Bbbrrrr… op een gegeven moment werd het toch wel echt koud midden op het water, buiten op de boot. Maar stoer als wij zijn blijven we natuurlijk gewoon zitten!

thumb_068A3362_1024

thumb_068A3309_1024

thumb_IMG_6519_1024

Helemaal blij zit ik hier te genieten van het uitzicht! Maar wat hadden wij het koud! Zodra we de boot afkwamen zijn we gelijk opzoek gegaan naar een restaurantje om wat warms te drinken. Het eerste wat we zagen zijn we in gedoken. Toen we zaten keken we nog is goed om ons heen en merkten we dat alles wel heel chique was. Na even googelen kwamen we erachter dat we in het duurste 5 sterren hotel van Scandinavië beland waren. In ons toeristenkloffie. Nou, de thee smaakte in ieder geval heerlijk.

thumb_IMG_1035_1024

Ook het meest luxe toilet wat ik ooit heb gezien. Verwarmde wanden, vloeren en toiletbrillen. Alles blinkend en schoon en zelfs de handdoekjes waren luxe. Hebben we dat ook maar weer is meegemaakt.

thumb_068A3339_1024

Tijdens de boottocht waren we al langs de bekende, gekleurde huisjes gevaren. Nyhavn genaamd. We konden het allemaal niet heel goed zien en wilden hier later nog wel even naar terug wandelen.

thumb_IMG_1036_1024

thumb_IMG_1047_1024

Eigenlijk dacht ik dat er veel meer gekleurde huisjes zouden zijn, maar het was maar 1 straat met ontzettend veel toeristen. Ik werd wel heel blij van al die vrolijke huisjes!

thumb_IMG_1086_1024

Een soort wafel op een stokje met warme chocoladesaus. Iedereen om mij heen liep hiermee en meeloper als ik ben wilde ik er natuurlijk ook één proeven. Nou ik raad het af: niet lekker!

thumb_IMG_9585_1024

Zoals ik al aangaf: blij!

thumb_068A3494_1024

We zijn ook nog naar de paleizen geweest genaamd Amalienborg. De koninklijke familie woont hier nog steeds en je kan gewoon tussen de vier paleizen doorlopen. Als de familie aanwezig is, is er ook elke dag om 12 uur een wisseling van de wacht te zien.

thumb_IMG_1068_1024

thumb_IMG_1066_1024

Wij waren er veel later op de middag en toen wij aankwamen stonden er enorm veel wachters met paarden op het plein. Later kwam er ook nog een koetsje voorbij met daarin wat mensen. Geen idee of we op iets belangrijks waren gestuit of dat het een soort oefening was, maar het was erg leuk om te zien!

thumb_068A3491_1024

Net zoals in Londen bij Buckingham Palace waren hier ook veel wachters bij de verschillende ingangen. Groot verschil was alleen dat als je ze wat vroeg ze dan gewoon antwoord gaven! Ze mochten dus praten, maar je moest wel 1,5 meter afstand houden. Wat trouwens nergens stond aangegeven en wat ook niet heel duidelijk was. Maurice kwam erachter doordat hij vroeg of hij deze jongeman op de foto mocht zetten. Dat mocht!

thumb_IMG_1127_1024

thumb_IMG_1128_1024

thumb_IMG_1134_1024

Zien jullie wat ik zie op de foto met het lampje?!

thumb_IMG_1117_1024

Ergens in de tijd maak ik nu even een sprongetje, want ik heb zo ontzettend veel foto’s gemaakt! Uiteindelijk moet ik er wel een eind aan gaan breien natuurlijk. De laatste volle dag hebben we onder andere gewinkeld. Ik vond voornamelijk de woonwinkels leuk om te zien en de kledingwinkels die we hier niet kennen. Maar dat zijn er niet zoveel. Verder liggen hier de prijzen van alles ook echt een stuk hoger dan bij ons. Als je dus alleen wilt winkelen zou ik dat niet zo snel in Kopenhagen doen.

thumb_IMG_1162_1024

In Denemarken ontkom je natuurlijk niet aan de lego! Enorme bouwwerken stonden in de lego winkel.

thumb_IMG_1147_1024

thumb_IMG_4243_1024

thumb_IMG_1155_1024

We wilden ook nog graag de Ronde Toren beklimmen. Het is het oudste, nog functionerende observatorium in Europa. Je kan de toren bezoeken via een traploos platform dat langzaam omhoog cirkelt. Best een klimmetje hoor! Maar ook heel gek, je voelt en ziet dat je omhoog gaat maar hoeft geen trap op. Waarom zouden ze in 1642 hiervoor hebben gekozen? Als je eenmaal boven bent heb je echt een prachtig uitzicht over de stad! Dan nog een klein trappetje op en dan zie je de enorme telescoop.

thumb_IMG_1169_1024

thumb_IMG_1170_1024

Lekker hapje eten in het Hard Rock cafe! Wat waren wij trouwens moe! We hebben eigenlijk alles gelopen (op de boottocht na) en ondanks dat dat prima te doen was, waren we wel helemaal gesloopt!

thumb_IMG_1187_1024

Wakker worden met een cadeautje! De dag van vertrek was ik namelijk jarig. Ik vier eigenlijk al jaren mijn verjaardag niet meer, maar we zorgen er dan vaak voor dat we een weekendje weg zijn. Zo ook dus dit jaar!

thumb_IMG_1186_1024

thumb_IMG_1184_1024

thumb_IMG_1183_1024

thumb_IMG_1180_1024

Nog even genieten van een heerlijk ontbijtje in het hotel en toen was het weer tijd om naar het vliegveld te gaan!

thumb_IMG_1193_1024

thumb_IMG_1205_1024

Goede reis! De terugreis zaten we in een wat kleiner vliegtuig en dat hebben we gemerkt. Wat een geschut zeg! Bij deze beloof ik dat ik niet meer tijdens turbulentie zal praten over neerstortende vliegtuigen schat! Oeps!

We hebben een aantal heerlijke dagen gehad in Kopenhagen. Het was leuk om de stad een keer gezien te hebben! Ik ben nu alleen nog maar meer benieuwd geworden naar de andere Scandinavische landen. Misschien dan toch een keer een roadtrip maken!

Wil je niks missen? Dan ben ik ook te volgen via: